Thursday, March 24, 2011

Buletin Utama mlm tadi - 23 Mac 2011

Aku nak komen benda nie pasal mak aku komen dan aku rasa aku bersetuju 100% dengan pendapat dia. Malam tadi, dalam satu majlis ke apa aku tak pastilah. Seorang perdana menteri nie berilah ucapan sebagai wakil rakyat dia untuk rakyat Jepun yang mengalami bencana di sana dalam bahasa Inggeris. Yang buat mak aku bengang sangat adalah bila wakil kedutaan Jepun sendiri memberi ucapan dalam bahasa kebangsaan negara perdana menteri tu. Mak aku yang rasa malu dan bengang, aku tak tau perdana menteri tu rasa apa? Tapi dari pemerhatian aku dia memang tak suka menggunakan bahasa ibunda dia sendiri. Malu agaknya.

Seriusly, aku rasa kesal dan kalau blog nie kena banned sebab posting nie pun aku tak rasa kesal sebab ia adalah benar. Siapa lagi yang lebih layak mendaulatkan bahasa ibundanya kalau mereka sendiri. Takkan nak harap bangsa lain yang mendaulatkan bahasa ibunda sendiri kalau bangsa sendiri tak mahu mendaulatkannya.

2 comments:

Ummi AmnaAmzar said...

boleh tlg explain lg x..xbrape faham..hehe

DeeYa said...

cuba bayangkan kita beria ckp bahasa inggeris, tetiba org tu balas cakap melayu katkita. apa rasa?

PROMOSI SHAKLEE MAC 2018 Bulan Mac ini semua sid Shaklee panas kerusi.  Semua tak boleh duduk diam sebab produk baru set penjagaan kuli...