Friday, March 25, 2011

Lagi pasal cikgu..

Teringat dialog dalam drama Gemilang hari Isnin kelmarin. Dah lama nak cerita tapi tertangguh.

Dialog perbualan antara Saifullah dengan anak gurunya (aku lupa nama dlm drama tu).

Antara dialog anak cikgu tu adalah,"Aku ingat ko kerja bidang profesional macam lawyer, dokter, etc. paling tidak pun engineer macam aku." Nie lebih kurang lah tak exactly apa yang dia sebut. Walaupun aku bukan seorang cikgu, tapi aku sangat pissed off dgn statement tu. Apa cikgu tu bukan bidang profesional ke? Jadi cikgu kena ada ilmu psikologi, ada empati, ada karisma, selain kepakaran dalam bidang yang dia ajar. dia juga perlu ada pengetahuan am dan kaitan apa yang dia ajar dengan isu semasa untuk menjadikan subjek yang dia ajar tu menarik minat pelajar dia, dan pelajar dia akan nampak yang dia belajar subjek tu akan ada manfaat lain yang ada kaitan dengan kehidupan harian.

Sekian bebelan yang tak seberapa. Aku tak jadi cikgu bukan kerana aku merendahkan profesion guru. Aku tak jadi cikgu sebab aku tahu betapa tingginya martabat dan tanggungjawab yang terletak di bahu seorang guru.

No comments:

PROMOSI SHAKLEE MAC 2018 Bulan Mac ini semua sid Shaklee panas kerusi.  Semua tak boleh duduk diam sebab produk baru set penjagaan kuli...