Tuesday, March 8, 2011

Cikgu kita hari ini...

Disclaimer: Entry ini tidak menghukum mana-mana institusi perguruan atau sistem pendidikan di negara kita. Juga ia tidakmenghukum semua guru yang berkhidmat di negara kita kerana ibu saya dan ramai lagi saudara-mara saya yang juga seorang guru. Sesungguhnya menjadi anak seorang guru menjadikan saya lebih hormat dan lebih tahu penat jerih seorang guru walau mereka hanya hadir ke sekolah setengah hari dalam sehari.

Seawal selepas subuh lagi seorang guru dah bersiap untuk mengejar bas pertama untuk ke sekolah demi amanah yang telah diterimanya usai menerima tauliah seorang guru. Walaupun ada yang culas datang kelas dah pukul 8.00 pagi walaupun kelas bermula 7.30 pagi, tapi nak pulak balik pukul 1.00 petang macam yang datang pukul 7.00 pagi. Bukan ke yang masuk pukul 8.00 nie patut balik pukul 4.00 ptg sbb dia nak rasa macam kerja ofis.

Lewat malam seorang guru masih lagi bersengkang mata dengan buku sekolah murid, laporan mengajar, buku keputusan periksa, kertas ujian, etc. Ada juga yang pukul 9 dah tido. Lagi hebat, macam orang kerja ofis boleh lepak kat luar berhibur sampai lupa esok pagi nak kena bangun pagi nak pergi mengajar.

Ada guru sandaran yang merayu-rayu minta disambung kontrak dan diserap jadi guru tetap setelah berpenat-lelah menyumbang tenaga dan keringat mendidik anak bangsa tanpa kira gaji yang terhad dan tiada overtime walaupun kena datang kerja hari Sabtu dan Ahad.Tapi ada juga guru lepasan KPLI yang masih merungut gaji kecil yang kononnya tak setimpal dengan kelulusan ijazah yang dimiliki. Korang nie sedar tak kalau tak dapat KPLI, korang takkan dapat gaji macam tu kalau kerja dengan swasta. Silap hari bulan jadi kerani cabuk kat company cap ayam itik. Jadi bersyukurlah dan berkhidmatlah dengan ikhlas walaupun setakat mengajar darjah 3.

No comments:

PROMOSI SHAKLEE MAC 2018 Bulan Mac ini semua sid Shaklee panas kerusi.  Semua tak boleh duduk diam sebab produk baru set penjagaan kuli...