Blog ini sekadar cerita-cerita biasa dan perkongsian sebuah pengalaman kehidupan untuk rujukan bersama

Sunday, February 28, 2010

Lagi Kes Dera

Lagi kes dera di Malaysia. Aku tak tau secara detail. cuma malam tadi baru dapat dengar betul2. Kes yang memang sangat menyayat hati dan di luar batas akal untuk aku menerimanya.

Bagi aku dalam kes nie, datuk dan nenek paling bersalah sebab tak ambil budak tu untuk dijaga sepenuh masa setelah mengesyaki budak tu di dera. Takkanlah xleh nak tanya kat si emak pasal luka n lebam2 kat badan si anak. Lagi satu, tak boleh nak tegur ke anak dara awak tu buat kemungkaran dengan bersekedudukan dengan lelaki bukan muhrim. Tanggungjawab awak lepas bila suami anak awak ada. Bila suaminya dah takde, saper amik tanggungjawab tu? Saper kena tanya kat akhirat nanti?

Seterusnya si emak yang buta mata dan mata hati kerana percaya sangat kat teman lelakinya untuk menjaga anaknya (aku sendiri tak percaya laki aku jaga anak aku) xkan x tau orang tu panas baran. dah 6 thn beb kenal. Masalah mental tul laa si emak nie. Anak aku lebam sikit dah boleh perasan. apatah lagi kalau dah bengkak2 dan kena cucuh2 dgn puntung rokok. Sure laa lagi visible kan.

Yang si abang budak tu pun aku rasa xde rasa sayang kat adik tu. Kenapa? Aku pernah tengok kes bs dera budak nie (tp takat cubit2 sbb xnak berenti nangis). Tapi bs tu takut nak apa2kan si adik semasa si abang yang dah pandai cakap ada bersama. Dalam kes nie, si abang tak tau nak mengadu kat sesaper ke? Atuk ke, kawan2 rapat ke, jiran2 yang rapat ke?

Masyarakat keliling yang tersangat ignorant. Masa budak tu kena belasah mula2 kat padang kenapa xde orang yang tegur dan datang. Kenapa dah kena panggil tengok baru nak pi hantar kat hospital.

Dah tak tau nak cakap apa lagi. Sungguh tak masuk dek akal.

2 comments:

Ealyie said...

aku pun mental baca cerita nieh..huh!

azrinna said...

Byk sbb sebenarnya mengapa kes penderaan ini mcm tk berkesedahan. Nanti ada masa saya cuba tulis dari sudut psikologi nya.