Monday, February 1, 2010

Ruam lampin... pengalaman sendiri...

Assalamualaikum...

Tiba2 terasa nak share pasal topik nie. Anak aku mula kena ruam lampin masa dalam hari lagi. Mula2 aku perasan cuba merah2 jek.. bl dah lama mula naik bintik2. aku cuma cuba kurangkan dgn tukar lampin setiap kali dia kencing. Dlm kes aku, setiap kali menyusu (setiap 2 jam) aku akan tukar. Result? x berkesan...

MIL suruh guna tepung sagu. Aku try jek laa.. so far ok. sbb baby sentiasa kering jek, so xde laa teruk sgt rashesnya. last solution aku tukar lampin kain. So far setakat hari tu, itu yang berkesan.

Bila habis pantang, balik rumah mak aku, keep on dgn lampin kain. tp mak aku pakaikan gak dispo kdg2 sbb stok ada kat rumah. masa tu aku cuci najis baby guna air yg ku spray instead of guna wipes mcm masa dlm pantang. Results are amazing. Rashes dah makin kurang n aku dah boleh campur dispo n lampin kain. Masa tu aku cuti, so siang aku guna kain, mlm nak tido jek aku tukar dispo. so bgn utk nyusu jek laa..

Kesimpulan yang boleh aku buat:

- cuci najis baby dengan air sepersih2nya (walaupun najis bayi llki yg full bf blh percik air2-JANGAN) utk mengelakkan pembiakan bakteria akibat najis yg x bersih sepenuhnya.
- elakkan guna terlalu banyak chemical utk mencuci najis (wipes mengandungi chemical antibac yg mungkin x sesuai utk  kulit bayi - kes aku-anak aku alah).
- kalau boleh, kurangkan guna dispo diaper. gunalah lampin kain. (x susah mana pun basuh baju n lampin baby-bkn dia main kotor mcm bdk dah bsr).

No comments:

PROMOSI SHAKLEE MAC 2018 Bulan Mac ini semua sid Shaklee panas kerusi.  Semua tak boleh duduk diam sebab produk baru set penjagaan kuli...