Blog ini sekadar cerita-cerita biasa dan perkongsian sebuah pengalaman kehidupan untuk rujukan bersama

Friday, January 8, 2010

Book Review – “Oh Tidak” Ezzah Fatin Jemain

Aku nak cerita pasal penulisnya dululah… apa yang menarik tentangnya? Orangnya lucu, seperti tulisannya juga (krn tulisan berunsur komedi maka penerbit memilh untuk menjadikan novelnya sebuah nomik). Keluarganya juga bagi saya secara peribadi, menarik. Bapanya adalah orang atasan saya, yang saya dah rasa macam bapa saya. Secara langsung saya kenal orang yang membentuk peribadi beliau. Secara tak langsung, saya tahu dari mana datangnya karektor beliau yang lucu itu. Dari cerita saya dengar, dia nie suka memasak. Tapi garang sikit.. kurang sabar meladeni kerenah orang terutama kanak-kanak (terkecuali adik sendiri).

Itu dari karektor penulis. Membaca kisah Liyana dalam “Oh, Tidak!” saya seperti menelusuri kisah diri penulis. Tapi itu bukan lah kisah sebenar. Cuma karektor LIyana itu sendiri seperti pantulan lefleksi penulis itu sendiri. Sukakan jalaj ceritanya kerana ia tidak mengheret remaja ke dunia fantasi yang bukan2. Ia Cuma cerita ringan dengan di selit unsure-unsur pengajaran yang juga ringan untuk pembaca remaja. Untuk ibubapa yang menyampah melihat anak remaja diheret ke dunia fantasi cinta yang penuh dengan unsure 18SX dan 18etc... Nomik ini adalah untuk anak-anak anda. Sesuai untuk semua umur dan golongan. Cadangan saya, make an English translation for it. Untuk Ezzah, buatlah sinambungan nomik nie. Semoga popularitinya akan menandingi nomik-nomik Jepun dan Inggeris yang hangat di pasaran sekarang.

1 comment:

Liz Rohaizat said...

liz nie.boleh bg ur email add yg lain? sy cuba add awak.

kalau tgk kat my dashboard, awak dah pernah log in ke blog sy. sy pun pelik bila awak ckp awak x dpt masuk.
tq