Saturday, January 8, 2011

First Attempt....

My First Tiramisu

First attempt aku buat tiramisu cake. Resepi dicilok dan diubahsuai dari sini. Aku sebenarnya dah lama tak buat kek. Rasanya sejak aku bersalin akulum ada kesempatan nak memasak yg bukan2 selain menu makan tengah hari dengan makan malam. Kalau ada pun setakat cekodok, lempeng biasa jek bolehlah. Paling cikai aku buat karipap hari tu.

Tiramisu nie patutnya guna kek span atau kek lady finger. Tapi disebabkan aku nak habiskan kek lapis yang tak habis dari raya hari tu, aku ganti jek dengan kek lapis tu. hasilnya aku rasa ok. Tapi sebab kek lapis tu dah lapis gula, maka ada keras lah sikit walaupun akudah rendam sampai kembang. Cheese base nya aku buat kurang manis sebab nak kurangkan muak. Kek lapisnya dah manissangat, so kira oklah tu rasanya. Lain kali aku nak grind dulu kasi hancur kalau guna kek lapis atau buttered kek. Nak bagi gebu and lembut sikit.

Sesaper nak try bolehlah.. aku tak berapa pandai sangat pun masak.

 Selamat dah masuk perut.


No comments:

PROMOSI SHAKLEE MAC 2018 Bulan Mac ini semua sid Shaklee panas kerusi.  Semua tak boleh duduk diam sebab produk baru set penjagaan kuli...