Monday, February 7, 2011

Apa aku buat nak jimat...

Semenjak dah kawen nie aku lagi rasa macam boros sikit bila berbelanja. Bila selalu sangat tak berbaki gaji bila hujung bulan, aku rasa macam tak best. Selalu aku akan jadikan baki hujung bulan tu as reward untuk aku lepas berjaya berjimat dan ada extra even lepas tolak saving. Kan best macam tu.... so apa aku buat?
  1. Kurangkan belanja runcit-runcit. Borong sekali untuk sebulan dan seminggu sekali or less untuk barang basah.
  2. Kurangkan berbelanja di pasar malam yang banyak menggoda aku membeli yang tak perlu. Kalau desperate aku buat list brg perlu and stick to it strictly.
  3. Bila ada barang kering yang murah dan boleh disimpan lama aku borong. Kenapa? barang mcm nie mesti naik dan takkan turun. so, bila ada offer mcm minyak masak, toiletries, sabun basuh, dishwash memang beli in bulk. Lepas tu tolak untuk expenses next month set aside terus duit tu kat mana-mana (dlm tabung pun boleh). (Note: Benda banyak nie selalunya orang akan tibai pakai banyak-banyak sebab rasa ahh.. banyak lagi. So, untuk mengelakkan kejadian sedemikian, masukkan dalam bekas kecik untuk digunakan. Stok yang besar tu letak out of sight)
  4. Barang makanan dalam tin beli dalam packet kecik tapi banyak contoh susu pekat, sardin, jagung, button mushroom, etc. beli tin kecik dalam pack besar. Kenapa? Sebab kalau dah bukak takleh simpan dalam tin tu semula. Kalau nak beli yang besar boleh. Once dah bukak, transfer dalam bekas plastik kalau tak habis guna dan simpan dalam peti ais.
  5. Maintain my current body weight and size untuk kurangkan keperluan beli baju baru.
  6. Masak banyak sekali untuk few meals, pecah to small portion, freeze for 2-3 days. Jimat gas, bahan masakan dan yang penting masa.
  7. Buat air pun macam tu jugak, buat air satu jag besar, letak dalam botol besar. Saper nak amik dalam peti ais. Buat untuk bekal hb pi keje sekali terus masuk tumbler untuk esok. Satu botol kordial last longer dengan cara macam nie. 
  8. Tang nie, aku baru berangan, hopefully aku mampu. Buat sendiri frozen food stok kat rumah. especially untuk breakfast. Yang aku rasa boleh buat, karipap, pau, base pizza, etc.
  9. Kalau musim dapat daging merah banyak tu, potong kecik-kecik dna bahagi pada small portion untuk satu meal. Kalau nak senang lagi, dah potong tu, rebus jek semua baru bahagikan dan simpan dengan air rebusan tu sekali. Bila nak masak dah jimat gas sebab tak perlu masak terlalu lama daging tu.
  10. Hb pulak suka menyimpan syiling. Dia akan set aside setiap hari every penny yang ada dalam pocket dia kat dalam satu tabung besar yang takde tutup boleh buka. so, duit tu memang tak berusik lah sampai tabung tu penuh baru dia simpan dalam bank. tapi makan bulan jugka tabung tu nak penuh sebab aku belikan yang besar bagak punyer. hehe...
Tu jek lah yang aku rasa aku boleh share. Idea banyak, tapi aku rasa aku tak termampu nak buat lagi kot. Kalau aku dah mula buat, nanti aku share lagi. Korang ada idea share lah jugak.

1 comment:

Normaliza said...

yang no. 5 tu macam kelakar pulak. sskang tgh berusaha turun berat badan supaya leh muat baju2 lama yg sendat. So, tak yah la beli baju baru..hehe

PROMOSI SHAKLEE MAC 2018 Bulan Mac ini semua sid Shaklee panas kerusi.  Semua tak boleh duduk diam sebab produk baru set penjagaan kuli...