Thursday, March 11, 2010

Lagi Kes Dera 1

Kes dera dan aspek psikologi menurut seorang sahabat ada dicoretkan di sini.

Saya secara peribadi menyokong sedikit sebanyak pendapat beliau. Memang keadaan sosial dan sosioekonomi sekarang menuntut dan menekan kehidupan kita sehingga kita hilang akal pertimbangan yang waras.

Tapi sebagai sebahagian dari anggota masyarakat, apa pula peranan yang boleh kita mainkan untuk mengurangkan kejadian seperti yang berlaku kepada adik Syafiah. Masyarakat perlu berganding bahu membenteras masalah penderaan. Lagi satu kes dera nie bukan setakat penderaan fizikal sahaja. Tapi ada juga penderaan seksual, penderaan mental dan lain-lain bentuk penderaan lagi yang kita kena tahu macam mana nak kesan berlaku pada seseorang. Kenapa penting? Sebab menurut kajian **saper tah.. lupa lak.. anak mangsa dera berpotensi besar untuk turut mendera di masa akan datang.. Boleh tengok trend di sekolah asram bila senior buli junior, the trend repeated itself sehinggalah sekarang getting worse sampai ke tahap membunuh.

Jadi, kepada yang nampak sesaper yang disyaki kena dera, tolonglah aproach and slow talk dgn mangsa untuk siasat atau laporkan pada pihak berwajib untuk diambil tindakan.

No comments:

PROMOSI SHAKLEE MAC 2018 Bulan Mac ini semua sid Shaklee panas kerusi.  Semua tak boleh duduk diam sebab produk baru set penjagaan kuli...